Uppdragsbeskrivning för ledare
Uppdragsbeskrivning ledare Älta IF - Fotbollsektionen
Välkommen som ledare i Älta IF, vi är mycket glada för ditt engagemang! Utan din insats blir det inte någon verksamhet för våra barn och ungdomar.
Detta dokument innehåller en del matnyttig information för dig. Vissa delar är uppgifter som du åtar dig i och med att du är ledare. Andra delar är information som vi bedömer att du har nytta av i din roll som ledare.
Varje stycke är relativt kortfattat och innehåller sedan en länk till mer utförlig information.
Vår verksamhetsidé
(Ur Älta IF’s stadgar 2015-03-19)
Vi vill på alla nivåer bedriva vår idrott så att den utvecklar människor positivt såväl fysiskt och psykiskt som socialt och kulturellt.
Därför vill vi utforma vår idrott så att:
- den i alla led ständigt utvecklas och förbättras till form och innehåll
- alla som vill, oavsett ras, religion, ålder, kön, nationalitet, fysiska och psykiska förutsättningar, får vara med i föreningsdriven idrottsverksamhet
- den ger upplevelser och skapar kontakt mellan människor ur olika samhällsgrupperingar
- de som deltar får vara med och bestämma om och ta ansvar för sin verksamhet
- den ger alla som deltar en kamratlig och trygg social gemenskap.
Policy för sektionsöverskridande samarbete
(Beslut i Älta IF’s Föreningsstyrelse 2008-12-01)
För att våra ungdomar ska kunna utöva flera idrotter strävar vi mot att:
- Utövarna uppmuntras av sina ledare att i möjligaste mån fortsätta med fler idrotter.
- Säsongen styr utövarnas val om matcher/tävlingar krockar. Basket, handboll, innebandy, ishockey, konståkning och gymnastik räknas till vintersäsong, 1/10-31/3. Fotboll räknas till sommarsäsong, 1/4-30/9
- Ledarna kontaktar varandra om de vet att matcher/tävlingar kommer att krocka. Utövare ska inte komma i kläm och känna press från ledarna. Däremot bör utövarens egen önskan påverka deltagandet.
- Berörda sektionerna ska underrättas vid träningsläger och cuper som är längre än en halv dag.
- Utövarna, framför allt i yngre år, får tillgodoräkna sig andra Älta IF sporter när det gäller närvaro.
Organisation kring laget.
Kring varje lag behövs en organisation, som minst ska bestå av Lagledare, Tränare, Kassör samt Cafeteriaansvarig. Dessa ansvarsområden beskrivs här.
Lagledare:
- Max två personer.
- Sköter kontakter med föräldrar, sektionsledning samt kansli.
- Ansvarar för att lagets alla aktiviteter redovisas i tid.
Närvarorapportering - Får attestera utbetalningar från lagkassan.
Attestordning för Älta IF
Policy för lagkassor inom Älta IF
Tränare:
- Leder och planerar träningar. Följer sektionens sportsliga riktlinjer.
Kassör:
- Ansvarar för lagkassan om sådan finns.
- Kontaktperson mot Sektionskassören och kansliet gällande lagets ekonomi.
Lagkassor - Får attestera utbetalningar från lagkassan.
Attestordning
Värdegrundskontakt:
- Som ett led i Älta IF:s arbete med Tryggare förening och värdegrund, ska det i varje grupp finnas en person som tar extra ansvar för att värdegrundsarbetet i gruppen genomförs
- Som värdegrundskontakt väljer du tillsammans med gruppens övriga ledare hur du/ni vill lägga upp arbetet med Älta IF:s värdegrund.
- Ansvarar för att idrottare och ledare tar fram en överenskommelse om hur alla i gruppen ska vara mot varandra och vilka regler som gruppen ska följa för att det ska bli en trygg stämning i gruppen. (Utgå ifrån foldern).
- Ansvarar för att foldern Tillsammans är vi Älta IF delas ut till alla idrottare och föräldrar.
- Det är du som ser till att värdegrundsarbetet blir av. Det kan vara att ta in en föreläsare eller någon som kommer och har workshops eller något liknande.
- Det är du som håller kontakt med Älta IF:s sektionsövergripande värdegrundsgrupp
- Som värdegrundskontakt kan du under några träningar ha mer överblick på hur idrottarna uppför sig mot varandra eftersom tränarna ofta måste vara koncentrerade på övningarna och kunna ge feedback på det idrottsliga.
Cafeteriaansvarig:
- Går på planeringsmöten som sektionens cafeteriaansvariga håller
- Schemalägger föräldrar som ska bemanna cafeterian på Älta IP
- Informerar föräldrar om nyheter kring cafeterian
Medlemsregistret/hemsidan:
Älta IF har både medlemsregister och hemsida i Svenskalag, www.altaif.se. Funktionerna är sammankopplade, dvs de uppgifter som finns i fliken ”Personuppgifter” för en medlem i ett lag är samma för alla sektioner/lag där personen är med.
Föreningens medlemsregister består alltså av de medlemmar som finns i föreningens samtliga sektioner och lag. Det är därför viktigt att alla uppgifter om respektive medlem fylls i korrekt. Särskilt viktigt är personnummer (12 siffror) för både deltagare och ledare. (Detta för att vi ska kunna ansöka om aktivitetsbidrag).
Lagledare (eller utsedd administratör) ser till att lagets medlemslista är uppdaterad. När en medlem slutar tas denna bort från medlemslistan. Borttagna medlemmar kan lätt återtas. Kontakt kansliet.
Det finns 4 olika behörighetsnivåer för hemsidan/medlemsregistret:
Eget konto: Lägsta nivån. Får endast administrera sina egna kontouppgifter
Skribent: Kan skriva nyheter/texter på hemsidan. Kan också ladda upp filer i ”Dokument” och i ”Bildgalleri”. Kan ses som en journalist. T ex en förälder som ska lägga upp bilder och text från ett läger.
Redaktör: Kan, utöver skribentens behörigheter, även lägga upp och ändra aktiviteter i kalendern, skicka kallelser och registrera närvaro. De flesta i ledarstaben bör ha denna behörighet.
Administratör: Samma som redaktör. Kontakta kansliet för att lägga till och ta bort medlemmar.
Registrering av närvaro
Två gånger per år ansöker Älta IF om bidrag från staten (Riksidrottsförbundet) och kommunen (Nacka Kommun). Underlaget för ansökan är information om vilka aktiviteter föreningen har arrangerat för barn och ungdomar samt hur många som deltagit i dessa aktiviteter.
Därför är det mycket viktigt att alla föreningens ledare noggrant registrerar alla aktiviteter som respektive lag/grupp deltar i.
Aktiviteterna ska registreras på lagets hemsida (Svenskalag.se) och detta ska göras löpande under terminen. Efter sista juni och efter sista december skickas registreringarna iväg elektroniskt och blir då underlag för Älta IF's ansökan om aktivitetsbidrag.
Medlemsavgifter och sektionsavgifter
För att få delta i sektionernas aktiviteter måste man först vara medlem i Älta IF.
Medlemsavgiften täcker utgifter som rör föreningen centralt. T ex försäkringar, årsmöte, kansli.
Sektionsavgifterna täcker de mer idrottsspecifika kostnaderna. T ex plan-/hallhyror, ledarutbildningar, material, domare. Fotbollens sektionsavgift är differentierad beroende på spelares ålder. Syskonrabatt ges genom att familjens tredje barn inte betalar sektionsavgift.
Fakturor för avgifterna skickas ut av kansliet, i första hand med e-post. Kansliet skickar också påminnelser.
Fotbollens sektionsavgift skickas ut när sektionen haft sitt årsmöte i mitten av februari och ska vara betald i slutet av mars.
Lagledare håller koll på att alla lagets deltagare har betalat. Föreningens policy är ”No pay, No play”. Spelare som inte har möjlighet att betala enligt faktura ombeds kontakta kansliet. Avbetalningsplaner och andra lösningar kan alltid ordnas!
Lagkassa
Lagkassan tillhör laget och därmed Älta IF. Lagkassan får inte finnas på ett separat bankkonto. Pengarna ska finnas på Älta IF’s bankkonto och bokförs på respektive lags bokföringskonto.
När laget ordnar aktiviteter för att tjäna pengar till lagkassan ska det tydligt framgå att man representerar Älta IF. Ex: föreningsoverall eller föreningsjacka på vid dörrförsäljning.
Anmälan och betalning till cuper och turneringar
Ledare gör anmälan till cup eller turnering och lagledare eller kassör skickar betalningsuppgifter till kansliet som gör betalningen från lagkassan.
När betalningen är genomförd meddelar kansliet detta via mejl.
Registrering och licensiering
Fr.o.m. säsongen 2023 rekommenderas det att föreningar registrerar alla spelare som är 9 år eller äldre i FOGIS. Registrering från 9 år och uppåt kommer att vara obligatoriskt fr.o.m. säsongen 2026.
Det år då spelare fyller 12 år ska de registreras i fotbollens licenssystem FOGIS. Detta för att moderförening ska kunna erhålla utbildningsbidrag om spelare i framtiden kommer att teckna professionellt avtal med annan förening.
Det år då spelare fyller 15 år ska de licensieras i samma system. Spelare måste vara licensierad i föreningen för att få spela matcher med föreningen. I samband med registrering och licensiering ska spelare/föräldrar skriva under ett intyg.
Övergångar
Älta IF:s ledare får inte värva spelare från andra föreningar (gäller ej representationslagen). Om spelare eller spelares föräldrar kontaktar Ältaledare om spel i föreningen ska ledare kontakta sportchef eller kansli så att Älta IF kontaktar den lämnande föreningen innan provspel eller övergång genomförs.
Resor och läger
När lag eller utövare åker på resor där övernattning ingår ska ansvarig ledare meddela kansliet detta.
Försäkringar
Alla medlemmar är försäkrade i Folksam. Försäkringen gäller vid träning och match samt resor till och från dessa. Skadeanmälan görs direkt till Folksam av spelare eller förälder. Telnr: 0771-960 960.
Vi har även en Idrottsreseförsäkring som täcker olycksfall mm för spelare och ledare i samband med t ex utlandsresor.
Försäkringen täcker inte medlemmars tillhörigheter. Kontrollera att alla som åker med har en hemförsäkring som täcker detta.
Cafeterian Älta Strandcafé
Alla föräldrar förväntas bemanna cafeterian på Älta IP. Varje lag får ansvarsveckor som ska bemannas enligt ett schema som sektionens cafeteriaansvariga lagt.