Policy för lagkassor inom Älta IF
Lagkassan är till för att täcka lagspecifika kostnader som inte täcks av sektionsavgiften. T ex kostnader för cuper, visst material och andra gemensamma aktiviteter.
Sektionsavgiften täcker bland annat planhyror, ledarutbildningar, avgifter för seriespel och domare samt visst material. Alla som har betalat sektionsavgiften har rätt att ta del av detta, oavsett om eventuell lagkasseavgift är betald eller ej. Ett lag kan t ex inte utnyttja träningstid som sektionen betalar för att hålla verksamhet som bara är avsedd för de spelare som betalat till lagkassan.
I lagkassan samlas medel som lagets medlemmar har samlat ihop gemensamt genom t ex arbete, försäljningar, cuparrangemang eller terminsavgifter.
Lagkassan tillhör laget och därmed Älta IF. Lagkassan tillhör hela laget, oavsett vem som har betalat/arbetat in pengarna. Vid eventuell upplösning av laget tillfaller pengarna sektionen/föreningen. Spelare som varit med och samlat ihop pengar till lagkassan har inte rätt att ta ut motsvarande belopp om spelaren slutar i laget.
Lagkassan får inte finnas på ett separat bankkonto. Pengarna finns på sektionens bankkonto och bokförs på respektive lags bokföringskonto.
Vid inbetalning till lagkassan betalas pengar till sektionens bankkonto. På inbetalningen anges vilken lagkassa pengarna ska gå till samt vem som betalar in pengarna (spelarens namn).
Vid betalning från lagkassan skickar lagets kassör eller lagledare ett mail till kansliet med uppgifter om belopp, mottagarkonto och referenstext. Vid ersättning för utlägg ska skriftligt underlag finnas. Kansliet gör betalningen och bokför kostnaden på lagkassan.
Lagledare eller kassör kan, när som helst, be kansliet om ett kontoutdrag för att se transaktionerna på lagkassekontot.
Älta IF har avtal med Digitala Lagkassan. Det innebär att de lag som vill kan välja att hantera sin lagkassa via den tjänsten istället för via föreningens plusgiro. Läs mer i infobladet och kontakta kansliet om du vill ansluta ditt lag till Digitala Lagkassan